Lietadlo typu Boeing 787 Dreamliner vybavené motormi Rolls-Royce
odštartovalo z londýnskeho letiska Heathrow krátko pred 14.00 h SEČ a
smerovalo na Medzinárodné letisko Johna F. Kennedyho v New Yorku bez
nákladu a platiacich cestujúcich.
"Svet bude vždy predpokladať, že sa niečo nedá urobiť, kým to
neurobíte vy. Duch inovácie spočíva v tom, že sa snažíme dokázať, že
veci môžeme robiť lepšie v prospech všetkých," povedal zakladateľ spoločnosti Virgin Atlantic Richard Branson, ktorý sa taktiež zúčastnil na tomto historickom lete.
Spoločnosť Virgin Atlantic uviedla, že to bolo prvýkrát, čo bolo SAF použité "v oboch motoroch komerčnou leteckou spoločnosťou počas diaľkového letu".
SAF sa vyrába z obnoviteľnej biomasy a odpadových zdrojov. Po zmiešaní s
kerozínom sa môže používať v leteckom palive v moderných lietadlách
maximálne do 50 percent, uvádza AFP.
SAF sa považuje za hlavný nástroj na dekarbonizáciu leteckého sektora v
nasledujúcich desaťročiach, ale táto technológia je stále v štádiu
vývoja a jeho výroba zostáva veľmi drahá.
SAF sa okrem toho používa v spaľovacích motoroch, ktoré stále produkujú oxid uhličitý.
Britská vláda vlani v decembri oznámila, že poskytne milión libier na
podporu projektu, ktorý vedie spoločnosť Virgin Atlantic v spolupráci so
Sheffieldskou univerzitou, americkou firmou Boeing a britským výrobcom
motorov Rolls-Royce.
Environmentálna skupina Stay Grounded označila utorkový let za
"greenwashing". Ide o termín používaný pre klamlivé tvrdenia, ktorými sa
spoločnosti snažia presvedčiť verejnosť, že ich výrobky alebo činnosti
sú šetrné k životnému prostrediu.
"Zatiaľ čo verejnosť sa sústreďuje na tento zdanlivo ekologický let,
denne sa uskutoční 100.000 ďalších letov, pri ktorých sa používajú
fosílne palivá," povedala Magdalena Heuwieserová z globálnej siete Stay Grounded.